Mantra i Kundalini Yoga og deres virkning på hjernen

I dette blog-innlegget vil jeg fortelle litt om poenget med mantraer. Hva det egentlig er, hva det gjør med oss og hvordan mantra fysisk kan endre kjemien og mønstre i hjernen vår.


For mange nybegynnere som kommer til Kundalini Yoga så kan yoga og meditasjon med praktisering av mantra være noe av det mest konfronterende, rare og uvante i praksisen. En ting er å repetere noe på et annet språk som man ikke forstår, en annen ting er å kanskje måtte bruke stemmen sin i en gruppe med mennesker man ikke kjenner så godt.

 

Først; hvilket språk er mantraene i Kundalini Yoga hentet fra?
Mantraene i Kundalini Yoga er hovedsakelig hentet fra Gurmukhi som kommer fra Nord India og den nåværende delen av Pakistan som før var India. Enkelte mantraer i Kundalini yoga er også hentet fra Sanskrit og noen er også engelske affirmasjoner. Yogi Bhajan, mesteren av Kundalini Yoga valgte hovedsakelig å bruke Gurmukhi i og med at hvert ord inneholder den vibrerende essensen av sin betydning. Gurmukhi har en perfekt kombinasjon og permutasjon av lyder som er knyttet til den universelle lydvibrasjonen der alle de fem elementene er i fullstendig balanse, også kjent som "Naad" i yoga terminologi.

 

Å chante mantraer blir ofte kalt "tankesinnets yoga", noe jeg nå vil utdype nærmere.
Man betyr "Mind" eller "tankesinn" og Tra betyr "bølge" eller "projeksjon". Vitenskapen om mantra er basert på kunnskapen om at lyd er en form for vibrasjon som påvirker hjernen og den menneskelige psyke. Gjennom kraften disse lydbølgene har til å gjennombore eller bryte uhensiktsmessige tanker blir praktisering av mantra kalt "tankesinnets yoga". Vitenskapen om Naad, som nevnt over, tar utgangspunkt i tungens bevegelse i munnhulen, nærmere sagt ganen. Ganen er munnens tak. Du har en hard og en myk del av ganen. Den harde delen er ofte den vi referer til som "munnens tak". Her ligger 84 meridian punkter. 32 par på innsiden av av tennene, 4 punkter for hver tann. De resterende 20 punktene er på innsiden av disse igjen, i en U-form med 10 på hver side.

 

 

Bevegelsen av de ulike delene av tungen stimulerer meridian punktene som fungerer som et tastatur på en datamaskin. Selve datamaskinen er lokalisert i hjernen i området rundt Hypothalamus. Hypothalamus er en viktig kjertel som mottar impulsene fra repetisjonene av lydvibrasjonene i mantraet. Disse impulsene blir overført til instruksjoner som Hypothalamus sender ut og som regulerer de kjemiske meldingene som går til andre vitale deler av hjernen og resten kroppen. Disse meldingene har evnen til å kunne regulere endokrinsystemet og vår metabolisme for å skape et nøytralt og balansert sinn, samt styrke immunforsvaret vårt. Hypothalamus ligger under thalamus i midtre del av hjernen og er forbundet med hypofysen gjennom blodårer – hypofysen er en annen viktig kjertel som ofte blir referert til som "mester kjertelen" i Kundalini Yoga og som vi også stimulerer bl.a. ved å fokusere øynene opp mot the 3. øyet.

 

Mye interessant forskning har de siste årene vist hvordan Kundalini yoga meditasjoner med mantra øker sirkulasjonen i områder av hjernen som har lite gjennomstrømning i forbindelse med avhengighet, angst og depresjon. Når vi erfarer at en sinnstilstand eller vane føles som umulig og bryte, så henger dette ofte sammen med en svakhet i området under kongekjertelen (pineal gland) og samarbeidet mellom hypofysen og epifysen. Hypothalamus, som er den kjertelen som først mottar impulsene lydvibrasjonene, er den kjertelen som styrer kongekjertelen og som igjen styrer hypofysen og epifysen. Dette er grunnen til at praktisering av mantra kan ha en betydelig god effekt i arbeid med ulike former for sinnsproblematikk.

 

Å chante mantraer enten stille eller høyt er en måte å dirigere tankesinnet vårt på. Tenk at både lykkefølelse, frykt, sorg, sinne eller sjalusi, alle er vibrerende frekvenser i sinne vårt. Kall dem også tankebølger. De bestemmer hva slags program sinnet vårt spiller. Scenarioet eller vibrasjonen vi velger å spille definerer hvordan vi føler oss og hva si sender ut til andre. Mantraer er på mange måter vår rett til å kunne velge hva vi ønsker å "vibrere" til enhver tid. Det betyr ikke at du ordrett behøver å forstå hva alle mantraene betyr, det holder å vite hva intensjonen eller hva mantraet er for. Tenk på mantraer som universelle lydvibrasjoner.

 

I Kundalini Yoga bruker vi mantraer til oppløfte og regulere bevisstheten vår gjennom deres betydning og repetisjon. Uttale og rytme er også svært viktig for å utnytte maksimal effekt, noe vi vektlegger spesielt her ved Kundalini Yoga Skolen, særlig i Lærerutdanningen med Shiv Charan Singh som leadtrainer. Et typisk eksempel Shiv Charan kan gi er i uttalen av "Guru" i f.eks "Wahe Guru". Gu = mørke og Ru = lyset. Det som bringer deg fra mørket mot lyset. Du vil ha en kort "Gu" og en lang "Ru" for å vektlegge lyset og ikke dvele for lenge i mørket.

 

Ved Kundalini Yoga Skolen ønsker vi også å gi våre studenter gode musikalske opplevelser i forbindelse med praktisering av mantra bl.a. ved å spille selv og invitere kjente artister som for eksempel Ram Singh og Siri Sadhana Kaur til å undervise i Lærerutdanningen og ha konserter i Oslo. Gjennom å vibrere en spesiell kombinasjon av lyder, toner du deg inn på ulike nivåer av intelligens og bevissthet.
Situasjoner, mennesker og eventer responderer på de signalene du sender ut, så den vibrerende frekvensen i et mantra trekke til deg det du vibrerer. For ikke å si den indre dialogen vi har i vårt eget hode og hva vi sier til oss selv. Vår kraft til å komme ut fra vårt autentiske selv avhenger av hva vi "vibrerer" i oss selv og hva vi sender ut til andre.

 

Vi har mye fantastisk mantra musikk i Kundalini Yoga.

Nedenunder finner du en liste over de mest populære artistene som ofte blir spilt i yogatimer.
Håper innlegget kan være til inspirasjon og støtte i din mantra praksis! SAT NAM ☺

 

Artister:
Snatam Kaur
Gurunam Singh 1/Joseph Levry
Gurunam Singh 2
Singh Kaur
Satkirin Kaur
Ram Singh
Siri Sadhana Kaur
Nirinjan Kaur
Mirabai Ceiba
Gurudass Kaur og Singh
Mata Mandir Singh